A szóma görög szó, azt jelenti: ’test’; a logosz szintén görög kifejezés, jelentése: ’szó’. E kettő kombinációjával szeretném kifejezni, hogy a logopédiai terápia sohasem szólhat csak a „szájról” vagy a „fejről”, hanem az egész test munkájaként érdemes értékelni a beszédet, tágabb értelemben a kommunikációt.
Szakítva az oly régóta megismert, „egy helyben ülős”, „tükörbe nézős” logopédiai gyakorlattal, a teljes testet megdolgoztató terápiában képzelem el a beszéd- és kommunikációfejlesztést. Teszem ezt nagy örömmel, ép és sérült, jól mozgó és mozgáskorlátozott, okos és még okosabb gyerekekkel és felnőttekkel, idősekkel és fiatalokkal. Hiszek benne, hogy mozgással egybekötve könnyebb a tanulás, gyorsabban automatizálódnak a megszerzett készségek.
A vizsgálat után közös döntésünk eredményeképpen felépítjük a terápiás kapcsolatot, amelynek gyakoriságára, konkrét időpontjára is javaslatot teszek a vizsgálat alkalmával. Nagy segítséget nyújt számomra, ha értesülök a korábban alkalmazott terápiák módszertanáról, vagy akár a terapeuták elérhetőségéről, hogy összehangolhassuk tevékenységünket. A terápia természetesen teljes mértékben egyénre szabott, az aktuális igényeknek megfelelő, de nagyon fontos, hogy alapvetően játékos, érdekes, a gyermek figyelmét vezető tevékenység, amelyet szívesen végez. A számára nehézséget jelentő feladatokat olyan tevékenységekbe csomagolom, amelyek végzése örömet okoz.
A terápiás óra 40 percig tart, amelyet a kisgyermekkel (gyermekkel vagy serdülővel) kettesben töltök, majd 5-10 percben kerül sor arra, hogy a szülőnek, kísérőnek megmutassuk, mi az, amit az aktuális órán elsajátított, s amelynek gyakorlását a következő időszakban hasznosnak tartom. Az otthoni gyakorlást mindig életszerű feladatokban igyekszem meghatározni, amelyek lehetőség szerint eszköz nélkül végrehajthatóak, és egy kis odafigyeléssel könnyedén beilleszthetőek a hétköznapi ritmusba. Amennyiben az otthoni gyakorlás rendszeressé tud válni, meggyorsul és hatékonyabbá válik a terápia. Az órák időpontjáról hasonlóan vélekedem, mint a vizsgálatokéról: óvodás vagy kisebb, illetve idegrendszeri sérült páciensek esetén ragaszkodom a délelőtti időponthoz, amelyet az eredményesség és az élmény egyaránt indokol. Iskoláskorúak vagy felnőttek esetén természetesen a délutáni időpont is megoldható.
A terápiát megkezdett gyerekekkel, fiatalokkal, felnőttekkel időről időre újabb szűréseket végzek, hogy detektálni tudjuk a fejlődést.
Az órák a vizsgálatokhoz hasonlóan Budapest II. kerületében, egy otthonos, sok játékkal felszerelt logopédiai magánrendelőben zajlanak.